Da jeg traff en hverdagshelt på sykkel

onpost_follow

Jeg er glad i å sykle, har alltid vært veldig glad i det. Når jeg vokste opp i Vesterålen var sykkelen flittig brukt for å besøke venner, dra på stranden eller rett og slett til og fra butikken.

Nå bor jeg i Oslo, og har tidligere hatt veldig kort vei til jobb. Så selv med små barn gikk det greit og få tid til å sykle til jobb. Men det var masse nedoverbakker til jobb, og masse oppoverbakker hjem igjen. Så da elsykkel kom på markedet, og min egen sykkel ble ødelagt føltes det naturlig og prøve dette nye fenomenet. Plutselig orket jeg og sykle hver dag, når man visste at bakkene hjem ikke kom til å slite meg helt ut.

For snart 2 år siden byttet jeg jobb og skulle nå inn til Oslo Sentrum, en tur på 17 km hver vei ca. Men sykle vil jeg, så når det er over fem grader og isfritt ute – så er jeg på sykkelen. Det er en egen frihetsfølelse og sette seg på sykkelen og suse inn til byen, og deretter lese på facebook om alle som satt i kø på toget inn til Oslo S. Resten av året tar jeg buss og tog, som stort sett går greit og av og til ikke greit i det hele tatt. Når jeg setter meg på sykkelen så vet jeg hvor lang tid jeg bruker på veien – med toget er dette litt mer usikkert.

Jeg var og datt på sykkelen for snart et år siden. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, tror jeg traff en skarp dump i veien mens jeg var ukonsentrert og skulle se om jeg kunne sykle over veien – men plutselig smalt jeg i bakken.  Traff med albuen og kneet i bakken, og tenkte når det smalt – at dette er ikke bra. Men jeg klarte og reise meg og følte at dette gikk jo veldig greit, jeg kunne jo tross alt stå på føttene mine. Det kom en mann syklende akkurat når jeg reiste meg, og lurte på om alt var greit med meg, han hadde sett at jeg falt. Selv om jeg mente at alt var strålende tenkte han det var best å sjekke litt, og forresten så det ut til at jeg blødde på albuen. Tok av jakken, og joda en dyp flenge og masse blod. Mannen mente at vi burde dra til legevakten, og jeg skjønte at det var visst nødvendig.

Så snille mannen tok sekken min, og vi syklet sakte av gårde – det jeg tenkte var at han hadde sekken min og der var pc, telefon, bankkort… ja alt. Tenk hvis han plutselig bare stakk. På brua over Grønland var han litt usikker på veien, så da fikk jeg sekken tilbake så jeg kunne slå opp veien til legevakten. Ikke at jeg klarte og følge noe kart, men det gjorde heldigvis han. Når vi kom frem låste han sykkelen for meg mens jeg gikk inn.

Jeg var såpass fortumlet at jeg ba ikke om navn eller nummer, men tenker i ettertid at for et flott medmenneske! Jeg takker han selvsagt der og da, men det å bruke av sin tid for å hjelpe meg til legevakten – tusen takk! Her snakker vi om en ekte hverdagshelt 😊

Det ble noen sting, og et kne jeg har slitt en del med siden. Men nå er det vår og jeg er på sykkelen igjen. Sykler der sammen med alle dem med tighte sykkelklær og dårlig tid. Får med meg eksosen på Mosseveien, og alle motbakkene hjem. Og noe trim på veien får jeg, selv med elsykkel – jeg må tross alt tråkke selv.