Vi står han a’, heter det i Nord-Norge. Om været langt der nord.

Del gjerne:)

Den siste tiden har det vært store problemer med ambulansefly i Nord-Norge. Det svensk-britiske firmaet Babcock overtok ambulanseflytjenesten i Norge fra 1. juli. Det har vært teknisk feil på fly, og de har problemer med å lande på flyplasser i Finnmark. Helseforetaksdirektørene foreslo å erstatte ett av ambulanseflyene i Finnmark med et jefly i Tromsø. De klarer iallefall ikke å lande på kortbaneflyplasser. Nå ser det heldigvis ut som Finnmark får beholde ambulanseflyene.

Dette innlegget skal ikke mene noe om beredskapen i Finnmark. Heller ikke om polfarerne som ble sittende fast i isen, og kritikken rundt det at de takket nei til sysselmannens tilbud om evakuering.  Om all protesten de fikk fra forkjemperne for et godt helsetilbud i nord. Derimot har jeg lyst å skrive noen linjer om en av mange opplevelser av været i Finnmark.

Det er umulig å vite hvor værhardt det er i Finnmark før man har bodd der. Jeg kommer fra Nordland fylke, og fikk ikke ordentlig respekt for været før etter en vinter i finnmark. Så folk i nord fortjener den tryggheten de kan få for at liv og helse skal være ivaretatt.

Vi bodde et par år i Vardø. Det var en spesiell tid, med mye vær. Lyst hele døgnet om sommeren, som ellers i Nord-Norge, men mer vind og sjø når en av de mange stormene raste.

Noen år etterpå dro jeg og en venninne tilbake på besøk. Vi hadde en snart ettåring med oss. Dette var i mars måned. Jeg liker vinter og vinterstormer, så jeg håpet å få med meg litt ruskevær også.

Turen dit gikk greit. Vi tok fly helt fram. I Vardø var der masse snø. Og masse vind som vanlig.

En av dagene tenkte vi å ta bussen til Vadsø. Vi hadde sett feil på bussruten, og kom litt for sent. Det var den sjansen for en busstur, med mulighet for å rekke tilbake samme dag.

Plassens bensinstasjon hadde skilt med bilutleie i vinduet. Så vi troppet opp der i håp om å kunne leie en bil. Det gikk dessverre ikke, for den måtte bestilles god tid i forveien.

Så det ble en lang gåtur rundt øya istedenfor. Været var bra, og vi hadde en flott tur.

Så kom dagen for hjemreise. Noen timer før flyet skulle gå fikk vi en telefon fra Widerøe om at flyet var innstilt på grunn av dårlig vær. Det var satt opp buss til Vadsø.

For å ta bussen måtte vi gå over moloen. Hun jeg reiste sammen med var lita og tynn. Hun fikk den tyngste kofferten så vi skulle være sikker på at hun ikke blåste av gårde.

Barnevogna vi hadde lånt til minsten var lett. Og ungen veide jo ikke mye. Så vogna var oppi lufta flere ganger selv om vi forsøkte å holde den nede.

Vi kom oss over moloen. Neste utfordring var å runde hjørnet til der bussen stod, noe vi greide uten stil og eleganse.

Hun vi var på besøk hos tok ingen sjanse på å gå tilbake med barnevogna, da ville den blåst på havet. Hun jobbet like ved, og satte den inn der.

I bussen hadde takluken blåst opp. Bussjåføren hadde gitt opp å lukke den, og hadde festet den så godt det lot seg gjøre.

Det var trist å forlate venninnen min som stod igjen på den forblåste plassen, så jeg ble sittende i mine egne tanker. Plutselig slo det meg at hun jeg reiste sammen med kunne være redd. Hun hadde jo aldri opplevd dette før. Men neida, hun syntes bare det var fascinerende. Flyet gikk litt forsinket fra Vadsø, og vi kom hjem en erfaring rikere.

Naturen i nord er ikke noe man spøker med. Heller ikke beredskapstjenesten og den tryggheten den gir. Selv om nordlendinger står han av.

Vardøhus festning
Vardøhus festning. DA vi bodde der stod Vardøs eneste tre, ei rogn, bevart på festningen. Den ble pakket inn om vinteren.